Σχέδια Δράσης

Σχέδιο Δράσης 2024-2025

By  | 

Σχέδιο Δράσης: Η υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην παιδική ηλικία και οι νόμοι

Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

Στόχος Βελτίωσης

Ζώντας σε μια εποχή όπου οι συνθήκες διαβίωσης έχουν αλλάξει δραματικά και πολλές από τις αξίες έχουν αμαυρωθεί, ένα καίριο και διαχρονικό ζήτημα έρχεται να δώσει χώρο και χρόνο στις σκέψεις όλων των ατόμων.

Το ζήτημα αυτό αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα, τους νόμους και την στάση που θα πρέπει να έχουν όλοι οι πολίτες απέναντι στην υπεράσπισή τους.

Ακολουθώντας κεφάλαια από τον ετήσιο προγραμματισμό, το εργαστήριο δεξιοτήτων “ Εγώ και εσύ Μαζί: Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα “, αλλά και σε συνδυασμό με το πρόγραμμα Erasmus που συμμετέχουμε με άλλα δύο νηπιαγωγεία του εξωτερικού και ονομάζεται “Kids & Laws” οι στόχοι μας είναι οι ακόλουθοι:

  1. Επαφή με την διαφορετικότητα μέσα από διάφορα διαπολιτισμικά περιβάλλοντα
  2. Καλλιέργεια της κριτική τους σκέψης, αναλύοντας τον κόσμο γύρω τους
  3. Ανάπτυξη αισθημάτων αλληλοσεβασμού, ευαισθητοποίησης και κοινωνικής πρόληψης
  4. Επαφή με ευάλωτες κοινωνικές ομάδες
  5. Αντίληψη βασικών ανθρώπινων αξιών
  6. Διαχείριση συναισθημάτων (θυμός, επιθετικότητα, ανοχή κ.λ.π)

 

Υλοποίησης της Δράσης

Για την υλοποίηση της δράσης με τίτλο «Η υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην παιδική ηλικία και οι νόμοι», το σχολείο μας κατάφερε και πραγματοποίησε πολλά από αυτά που είχαν προγραμματιστεί κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Σκοπός του προγράμματος ήταν η κατανόηση της αξίας της ανθρώπινης ύπαρξης και ο αδιαμφησβήτητα δύσβατος δρόμος για την προάσπιση των δικαιωμάτων όλων των ατόμων στη παιδεία, τη θρησκεία, την υγεία, τις κοινωνικές σχέσεις κλπ. Τόσο το εργαστήριο δεξιοτήτων όσο και η συμμετοχή του νηπιαγωγείου μας στο πρόγραμμα Erasmus, βοήθησαν πολύ στην υλοποίηση δράσεων για το σχέδιο δράσης.

Στόχος του προγράμματος ήταν οι μαθητές να:

α) αναγνωρίσουν, να σεβαστούν και να μπορούν να εξηγήσουν την αξία ύπαρξης των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

  • Προκειμένου οι μαθητές να κατανοήσουν τι είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα, η εκπαιδευτικός τους έβαλε να παρακολουθήσουν ένα παραμύθι: «Παραμύθι για τα δικαιώματα του παιδιού – YouTube». Ύστερα, ακολούθησε σχολιασμός και διάλογος με τους μαθητές κάνοντας μια συζήτηση πιο γενική για τα δικαιώματα.
  • Η εκπαιδευτικός συγκεκριμενοποίησε τα δικαιώματα, παρουσιάζοντας στους μαθητές τη χάρτα των δικαιωμάτων των παιδιών. Στη συνέχεια μαθητές ζωγράφισαν και από ένα δικαίωμα.

  • Οι μαθητές θέλησαν να φτιάξουν μια αφίσα που απεικόνιζε παιδιά που κρατάνε στα χέρια τους από ένα μπαλόνι, στο οποίο ήταν γραμμένο και από ένα δικαίωμα.
  • Η νηπιαγωγός μίλησε στους μαθητές για την μοναδική οργάνωση που είναι αφιερωμένη στα παιδιά και τα δικαιώματά τους, αναφέροντας τη UNICEF. Τα παιδιά έμαθαν για το έργο της συγκεκριμένης οργάνωσης και ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή, έστω και από μακριά, με παιδιά από διάφορες χώρες ανά τον κόσμο. Έτσι, θέλησαν να δημιουργήσουν μια αφίσα αφιερωμένη σε όλα τα παιδιά της Γης.

  • Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτος, υπήρξε μια μέρα αφιερωμένη στον σχολικό εκφοβισμό. Η νηπιαγωγός μίλησε στους μαθητές για τον όρο αυτό, συζήτησε μαζί τους για τα συναισθήματα που προκαλούνται αλλά και τους καλούς τρόπους συμπεριφοράς απέναντι στους συμμαθητές μας.

  • Με αφορμή τη συγκεκριμένη μέρα, οι μαθητές πραγματοποίησαν στον κήπου του σχολείου μια δράση. Χωρισμένοι σε ομάδες, ενώθηκαν για ένα καλό σκοπό. Κάποιοι μαθητές σχημάτισαν με τα σωματάκια τους τη φράση « ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ», κάποιοι άλλοι κράτησαν σε μπαλόνια τη φράση «ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ, ΜΙΛΑ» ενώ άλλοι δημιούργησαν μια αφίσα λέγοντας «ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ».

 

 

 

  • Στην τάξη ακούστηκε το τραγούδι: «Τα δικαιώματα των παιδιών – Όλα τα παιδιά έχουν δικαιώματα – YouTube».

 

β) αντιληφθούν πως πολλά πράγματα στη ζωή δεν είναι δεδομένα, τουλάχιστον όχι για όλους.

  • Η εκπαιδευτικός μίλησε στα παιδιά για τις ευάλωτες και ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Επεσήμανε την σημαντικότητα της διαφορετικότητας και της ισότητας, δύο θεμελιώδεις έννοιες για την κατανόηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Μιλώντας αρχικά για διάφορες κοινωνικές ομάδες, η νηπιαγωγός έβαλε τους μαθητές να κάτσουν σε καρέκλες, τις οποίες έστησε έτσι ούτως ώστε να φαίνεται ότι βρίσκονται σε ένα λεωφορείο. Μια μαθήτρια έκανε πως ήταν έγκυος, μια άλλη κρατούσε μια μαγκούρα κάνοντας τη γιαγιά και ένας μαθητής έκανε έναν παππού. Βλέποντας αυτά τα άτομα να μπαίνουν στο λεωφορείο, κάποιοι μαθητές παραχώρησαν τη θέση τους σ αυτούς τους ανθρώπους για την καλύτερη διευκόλυνσή τους.

https://youtube.com/shorts/MW1I_M9VRuk

  • Στη τάξη η εκπαιδευτικός έβαλε στα παιδιά να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό βίντεο: «Μια όψη διαφορετικότητας – YouTube». Ακολούθησε σχολιασμός του βίντεο.
  • Μιλώντας για ευπαθείς ομάδες, στην τάξη η εκπαιδευτικός συζήτησε με τους μαθητές για τα άτομα με προβλήματα όρασης και τους μίλησε για τη γραφή Braille. Υστερα, κλείνοντας τα μάτια τους, αισθάνθηκαν πως είναι αυτή η γραφή αλλά και το περπάτημα στο δρόμο με το βοηθητικό μπαστουνάκι.

 

 

https://youtube.com/shorts/n_SXvv4xBZ8

 

 

  • Συνεχίζοντας, μιλήσανε για την νοηματική γλώσσα που χρησιμοποιούν άτομα με προβλήματα ακοής. Μάθανε διάφορες λέξεις καθώς επίσης κατάφεραν να αποδώσουν στη νοηματική, το τραγούδι «Εγώ και Εσύ Μαζί».

 

  • Οι μαθητές μπήκαν στη θέση των ατόμων που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα και έτσι δημιούργησαν ομαδικά ένα αναπηρικό αμαξίδιο.
  • Η εκπαιδευτικός μίλησε ακόμα και για κάποιους ανθρώπους από τους οποίους έχει αφαιρεθεί κάποιο μέλος του σώματός τους, είτε χέρι, είτε πόδι. Οι μαθητές προσπάθησαν να κατανοήσουν τη θέση αυτών, αναπαριστάνοντας με τη χρήση πινέλου δια του στόματος πως είναι να ζωγραφίζει κανείς χωρίς χέρια.

 

  • Στο τέλος, οι μαθητές δημιούργησαν μια αφίσα για τη διαφορετικότητα και την ισότητα.

 

γ) είναι έτοιμοι να αποδεχτούν τη διάκριση μεταξύ φύλων και να αντιδρούν σε κάθε στερεοτυπική αντίληψη.

  • Η εκπαιδευτικός τους διαβάζει το παραμύθι: «Ο μαύρος κότσυφας και ο άσπρος γλάρος». Μίλησε και συζήτησε με τους μαθητές για τη φυλετική διάκριση αλλά και την ισότητα και την αποδοχή που πρέπει να έχουμε μεταξύ μας, ανεξάρτητα από τι το χρώμα, εθνικότητα ή θρησκεία είναι ο καθένας.
  • Πριν γίνει εμβάθυνση του θέματος, η εκπαιδευτικός έβαλε τους μαθητές να σχεδιάσουν το πορτρέτο τους, μιλώντας αρχικά για εμάς τους ίδιους και το πόσο διαφορετικοί είμαστε.

  • Ύστερα, παρουσίασε εποπτικό υλικό με παιδιά από όλες τις χώρες ώστε να επεκταθεί η συζήτηση για τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που έχουν κάποιοι λαοί.
  • Προκειμένου να υπάρξει μια σύνδεση μεταξύ λαών, οι μαθητές σκέφτηκαν να δημιουργήσουν μια ομαδική κατασκευή, φτιάχνοντας ένα σχολείο που συμπεριλαμβάνει όλους τους μαθητές του κόσμου. Έτσι, τα παιδιά μάθανε και συζητήσανε για την έννοια της συμπερίληψης, του αλληλοσεβασμού και της ομαδικότητας.

 

  • Ταξιδεύοντας σε άλλους λαούς και πολιτισμούς, τα παιδιά μάθανε ακόμα και για την έννοια του ρατσισμού, συζητήσανε με την εκπαιδευτικό τις μορφές του αλλά κυρίως συζητήσανε τεχνικές και τρόπους για να τον αποφύγουμε και να αντιδρούμε ακόμα και αν είμαστε παθητικοί δέκτες. Ύστερα από αυτά, δημιούργησαν μια αφίσα με το σήμα τον ολυμπιακών αγώνων που στόχο είχε να δείξει την ενότητα και την ομόνοια που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των λαών ενώ στη συνέχεια μερικά παιδιά έβαψαν το ένα χέρι τους καφέ, ενώνοντάς το με ένα λευκό παιδί προκειμένου να περάσουν μηνύματα ίσων δικαιωμάτων.

  • Το ταξίδι των παιδιών δεν σταμάτησε όμως εκεί! Για να υπάρξει ουσιαστική σύνδεση μεταξύ χωρών, έκοψαν μπαλόνια και έγραψαν τη λέξη ‘καλημέρα’, σε διάφορες γλώσσες του κόσμου.

 

 

  • Στη τάξη ακούγεται το τραγούδι: «Αν όλα τα παιδιά της Γης – YouTube».
  • Τέλος, οι μαθητές έφτιαξαν σε ένα χαρτόνι ένα αερόστατο στο οποίο ήταν ζωγραφισμένο σημαίες από διάφορες χώρες και μέσα στο καλάθι ζωγράφισαν παιδιά από διάφορες χώρες.

 

δ) είναι σε θέση  να μπορούν να διαχειριστούν τόσο τα συναισθήματά τους όσο και τα συναισθήματα των άλλων.

  • Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή και με άλλες έννοιες όπως την ενσυναίσθηση και την ευαισθησία. Μίλησαν για τα συναισθήματα τους, ανακάλυψαν και έμαθαν καινούργιες λέξεις που βοηθούν να τα περιγράφουν και αφού τις κατανόησαν, τις έγραψαν σε καρδούλες και τις έβαλαν μέσα σ ένα βάζο.

  • Η εκπαιδευτικός έφερε στη τάξη ένα καθρέφτη και ένα τροχό που είχε πάνω του φατσούλες με διαφορετικά συναισθήματα. Οι μαθητές γύριζαν τον τροχό και αναλόγως που έπεφτε το βέλος, αναπαριστούσαν και το αντίστοιχο συναίσθημα.

 

  • Η εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές δημιούργησαν το δικό τους επιτραπέζιο παιχνίδι με τίτλο “Πες μου τι σκέφτεσαι” αποτελούμενο από 65 ερωτήσεις.

 

  • Η εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές δημιούργησαν ένα πρόσωπο πάνω σ ένα χαρτόκουτο και πλαστικοποίησαν τα χαρακτηριστικά του όπως μύτη, στόμα, φρύδια, μάτια κλπ. Στη συνέχεια δημιούργησαν πάνω του διάφορα συναισθήματα όπως της χαράς, της λύπης, της ζήλειας, της έκπληξης, του θυμού.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Οι μαθητές δημιούργησαν μια ομαδική αφίσα, γράφοντας ο καθένας πως νιώθει.

  • Με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού δημιούργησαν το φανάρι του θυμού. Οι μαθητές παίρνοντας μανταλάκια που πάνω ήταν γραμμένα τα ονόματά τους, τα τοποθετούσαν σ εκείνο το σηματοδότη που αντιστοιχούσε στη κατάσταση που βρίσκονταν εκείνη τη μέρα.

  • Η εκπαιδευτικός ρώτησε τους μαθητές τι είναι αυτό που τους προκαλεί θυμό. Οι απαντήσεις τους καταγράφηκαν σ ένα χαρτόνι. Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν αυτό που τους κάνει μετά από έναν θυμό να ηρεμούν. Οι απαντήσεις τους καταγράφηκαν σε ένα μικρό χαρτί Α4, στο οποίο ζωγράφισαν την απάντηση που έδωσαν.

 

  • Η νηπιαγωγός έβαλε στους μαθητές το τραγούδι: «Ταξίδι με τα συναισθήματα – YouTube».

 

ε) να μάθουν τη σημασία της τήρησης των νομικών κανονισμών, τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τη μείωση της επιθετικότητας.

Παρακάτω παρουσιάζονται συνοπτικά τα 7 σενάρια τα οποία παρουσίασαν οι μαθητές σε ανοικτή εκδήλωση στους γονείς τους αλλά και σε φορείς της τοπικής μας κοινωνίας:

 

  • Που είναι η βαλίτσα; (κλοπή)

Μια οικογένεια φεύγει από το σπίτι της και ο μπαμπάς ξεχνά τη βαλίτσα του. Τρία παιδιά περνούν από το σπίτι και παίρνουν την βαλίτσα. Τι θα γίνει όταν ο αστυνομικός τους συλλάβει; Τι απόφαση θα πάρει ο δικαστής και ποιες είναι οι συνέπειες των παιδιών που έκλεψαν τη βαλίτσα;

 

  • Μια θέση πάρκινγκ (διαφθορά)

Η κυρία Γιώτα θα ήθελε μια θέση στάθμευσης έξω από το σπίτι της. Η μια υπάλληλος εκτιμά ότι δεν γίνεται ενώ ο δεύτερος υπάλληλος πιστεύει πως μπορεί να βγει η άδεια παράνομα εφόσον του δώσει χρήματα. Η αστυνομικός όμως φτάνει στο σημείο προτού γίνει η συμφωνία και τους συλλαμβάνει. Τι θα πουν στο δικαστήριο η κυρία Γιώτα και ο υπάλληλος για την παράνομη αυτή ενέργειά τους;

 

  • Το κόκκινο φανάρι (παράβαση φωτεινού σηματοδότη – Κ.Ο.Κ)

Δύο άτομα βρίσκονται στο φανάρι. Η Άννα μιλάει στο τηλέφωνο και χωρίς να δει το κόκκινο φανάρι, πέφτει πάνω στο αυτοκίνητο του Δημήτρη, προκαλώντας ατύχημα. Στο σημείο φτάνουν ένας γιατρός και ένας αστυνομικός. Η Άννα και ο Δημήτρης οδηγούνται στο δικαστήριο όπου θα αποφασιστεί η ποινή της.

  • Μια βόλτα στο πάρκο (Διατάραξη κοινής ησυχίας)

Μια οικογένεια φτάνει στο πάρκο. Καθώς τα παιδιά ετοιμάζονται να παίξουν και οι γονείς να  χαλαρώσουν, τρία νεαρά άτομα εισβάλλουν στο χώρο κρατώντας ένα ηχείο όπου παίζει δυνατή μουσική, χορεύουν και πετάνε αναψυκτικά κάτω. Όντας σε δημόσιο χώρο, καθένας πρέπει να σέβεται το δικαίωμα όλων να θέλουν ήρεμα να απολαύσουν μια βόλτα. Τι συνέπειες θα έχουν τα παιδιά, σύμφωνα με τον αστικό κώδικα; Τι θα πουν στο δικαστήριο;

 

  • Ο μικρός ζητιάνος ( Βία κατά του σώματος και της ζωής ενός ανθρώπου)

Ένας πατέρας βάζει το παιδί του να βγαίνει στο δρόμο, πηγαίνοντας από τραπέζι σε τραπέζι, ζητώντας χρήματα. Αν επιστρέψει στον πατέρα του χωρίς το απαραίτητο ποσό, εκείνος δεν του συμπεριφέρεται όμορφα, χρησιμοποιώντας κάποιες φορές και βία απέναντι του. Μια κυρία παρακολουθεί το σκηνικό και φωνάζει τον αστυνομικό. Τι συνέπειες θα έχει ο μπαμπάς, πηγαίνοντας στην κοινωνική λειτουργό; Πως αντιμετωπίζεται η παιδική εργασία;

 

  • Φωτιά στο δάσος. (Εγκλήματα κατά του περιβάλλοντος και της φύσης)

Μια οικογένειά βρίσκεται για πικ νικ στο δάσος. Τα παιδιά πάνε λίγο πιο πέρα θέλοντας να παίξουν τους εξερευνητές της ζούγκλας. Έχοντας μαζί τους σπίρτα, ανάβουν καταλάθος φωτιά. Ένας δασονόμος που περνά τυχαία από κει, τους πάει στους γονείς τους. Ποια η ευθύνη των γονέων, αφήνοντας τα παιδιά να παίξουν, όντας ανήλικα; Τι συνέπειες θα έχουν οι γονείς;

 

  • Ανθρώπινα δικαιώματα

Δυο γονείς, άγνωστοι μεταξύ τους, βρίσκονται στο πάρκο μαζί με τα παιδιά τους. Το ένα παιδάκι είναι από την Ελλάδα ενώ το άλλο από την Ρουμανία. Ο μπαμπάς της Αλίκης δεν μπορεί να δεχτεί ότι η κόρη του παίζει μ ένα ξένο παιδί και έτσι απαιτεί από τη μικρή να φύγουν από το πάρκο. Μια ηλικιωμένη κυρία που βλέπει τη συμπεριφορά του μπαμπά, πλησιάζει τη μαμά και την συμβουλεύει να πάει στο Δήμο και συγκεκριμένα στην υπηρεσία καταγγελιών για τα Θεμελιώδη Ανθρώπινα Δικαιώματα προκειμένου να του γίνει καταγγελία για παραβίαση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και την άρνηση του μπαμπά για ισότητα.

Στιγμές από την παρουσίαση Kids& Laws

https://youtube.com/shorts/1E_t3Oplv74

 

 

 

ΣΤΕΛΛΑ ΣΤΑΜΕΛΟΥ

MSc in Management of Educational Organization

Πρέπει να συνδεθείτε για να αφήσετε το σχόλιο σας Σύνδεση

ΑΦΗΣΤΕ ΣΧΟΛΙΟ