Σχέδια Δράσης

ΠΟΛΥΧΡΩΜΑ ΧΕΡΑΚΙΑ – ΠΑΝΤΑ ΕΝΩΜΕΝΑ

By  | 

Ενίσχυση της διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης

Σχέδιο Δράσης 2022-2023

 

Eπαφή και γνωριμία των παιδιών με έννοιες όπως: τη μετανάστευση, τη ξενοφοβία, τη διαφορετικότητα, τα δικαιώματα του παιδιού κτλ.

Bασικές αρχές του προγράμματος αυτού είναι η ενεργή συμμετοχή των παιδιών σε συλλογικές διερευνητικές δραστηριότητες.

Μέσα από την εμπλοκή τους σε οργανωμένες δραστηριότητες καλλιεργείται ο σεβασμός για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη διαφορετικότητα καθώς και η ευαισθητοποίηση των παιδιών απέναντι  στην αντιμετώπιση διακρίσεων, στην ισότητα των φύλων, στην φιλανθρωπία, στην κοινωνική ευαισθησία, και την κοινωνική ευθύνη.

  • Τα παιδιά μαζεύονται σε κύκλο και ακούνε το Τραγούδι: (2) Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου – Άν Όλα Τα Παιδιά Της Γης | Official Audio Video (HQ) – YouTube, αναρωτιούνται για το τι θα συνέβαινε αν όλα τα παιδιά της γης, είχαν ενωμένα τα χέρια και πως θα ήταν ο παιδικός κόσμος. 
  • Ακολουθεί το Παραμύθι: Γιατί δεν έχουμε όλοι το ίδιο χρώμα; τα παιδιά συζητούν γιατί συμβαίνει αυτό; και που οφείλεται; έπειτα καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως: εμείς στη τάξη έχουμε όλοι το ίδιο χρώμα; τα ίδια εξωτερικά χαρακτηριστικά; μας αρέσουν τα ίδια πράγματα; πως θα ήταν ο κόσμος μας αν όλοι είμαστε ίδιοι; κτλ.  
  • Παρατηρούν και περιγράφουν την παρακάτω εικόνα και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι πάνω στη γη υπάρχουν πολλά διαφορετικά παιδιά ως προς το χρώμα του δέρματος, τη γλώσσα που μιλάνε, τα εξωτερικά χαρακτηριστικά κτλ. Με αφορμή την παραπάνω συζήτηση τα παιδιά γνωρίζουν τις φυλές της γης.                
  • Στη συνέχεια  κάθονται στα τραπεζάκια και προσπαθούν να αποτυπώσουν με την τεχνική της ζωγραφικής της φυλές γύρω από τη γη. 
  • Ύστερα από την επισκόπηση του ψηφιακού βίντεο: (1) Καλημέρες Πάντα και Παντού! – YouTube η πρώτη απορία στα μάτια των παιδιών είναι κατά πόσο θα μπορούσαν να συνεννοηθούν και να συνυπάρξουν με παιδιά με τόσο έντονη διαφορετικότητα στην όψη δεδομένου ότι μιλούν διαφορετική γλώσσα. Για τον λόγο αυτό πειραματιζόμαστε από κοινού προκειμένου να μάθουμε διαφορετικές – βασικές λέξεις που χρησιμοποιούνται στην καθημερινότητα σε άλλες χώρες (salut bonjour, hello, good morning, chiao κλπ)
  • Ακολουθεί μια σύντομη ενδοσκόπηση του τρόπου ζωής και των συνηθειών  των φυλών της Γης. Τα παιδιά κάθονται στα τραπέζια χωρίζονται σε 2 ομάδες και φτιάχνουν το καπέλο του ινδιάνου η πρώτη ομάδα  και το καπέλο του κινέζου η δεύτερη, έπειτα τα φορούν και με τη μουσική Ζουζούνια – Δέκα Μικροί Ινδιάνοι (Το Τραγούδι του ΔΕΚΑ) – YouTube, Ζουζούνια – Ο Κώνος (Official) – YouTube χορεύουν και κάνουν τις αντίστοιχες κινήσεις. 

 

 

 

 

 

 

Τα παιδιά ζωγραφίζουν με μπλε και πράσινο τη γη, έπειτα παίρνουν διάφορα χρώματα τέμπερας ζωγραφίζουν με πινέλα την παλάμη των χεριών τους και αφήνουν το αποτύπωμά της περιμετρικά της γης. 

  • Τα παιδιά παρακολουθούν το Ψηφιακό Παραμύθι : (3) Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας – YouTube παρατηρούν τις εικόνες από το παραμύθι, τις περιγράφουν και ανταλλάζουν ιδέες και απόψεις. Πραγματοποιείται μια συζήτηση με στόχο την αποσαφήνιση των όρων διαφορετικότητα , σεβασμός, αποδοχή , δικαιώματα  κτλ..  
  • Στη συνέχεια τα παιδιά κάθονται στα τραπέζια και με διάφορα χρώματα δημιουργούν τον δικό τους  Έλμερ γράφοντας το όνομά του.
  • Τα παιδιά ακούνε το Τραγούδι: (3) Διαφορετικοί, Αερικά – YouTube όπου μέσα από αυτό αντιλαμβάνονται την έννοια της διαφορετικότητας, πως αυτή επιδρά στη ζωή μας και πως πρέπει να την αντιμετωπίζουμε. Για την καλύτερη εμπέδωση της έννοιας της Διαφορετικότητας τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και προσπαθούν να διηγηθούν μία ιστορία που να εμπεριέχει την έννοια αυτή. 
  • Τα παιδιά παρακολουθούν το Διαδραστικό πείραμα: (1) Ένα μικρό πείραμα – “Μόνος ή Μοναδικός; διαφορετικότητα και ρατσισμός” – YouTube Με το πείραμα αυτό πραγματοποιούνται ερωτήσεις στους μαθητές οι οποίοι αποκρίνονται με πιθανές απαντήσεις σχετικά με την συναισθηματική κατάσταση των παιδιών διαφορετικών φυλών που αναπαράγονται στον ψηφιακό πίνακα. 
  • Στο άκουσμα Όλοι Ίσοι Όλοι Διαφορετικοί τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν και να αναλύσουν την φράση αυτή, στη συνέχεια σκέφτονται λέξεις που μπορούν να την περιγράψουν όπως:  Αγάπη, Φιλία, Αποδοχή, Συνεργασία κτλ. Έπειτα κάθονται στα τραπέζια τους , οργανώνουν τα υλικά τους και φτιάχνουν το μπλουζάκι της Διαφορετικότητας.  Γράφουν επάνω λέξεις που πιστεύουν ότι ανταποκρίνονται στο μήνυμα: Όλοι Ίσοι Όλοι Διαφορετικοί και στο τέλος το ζωγραφίζουν.  
  • Τα παιδιά παρακολουθούν την ιστορία(1) «Ειρήνη» – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα – YouTube ξεκινάει η συζήτηση για τις ανάγκες του ανθρώπου που κάποιες φορές τον οδηγούν στο να εγκαταλείψει το σπίτι του, την οικογένειά του και την πατρίδα του για να εγκατασταθεί σε έναν καινούριο τόπο. Η ευρεία έννοια της Μετανάστευσης προβλημάτισε αρκετά τα παιδιά στο να καταλάβουν τι ακριβώς είναι, ποια προβλήματα δημιουργούνται στον άνθρωπο; ποιους πιθανούς κινδύνους (ή όχι) μπορεί να αντιμετωπίσει; και κατά πόσο γίνεται αποδεκτός από το ευρύτερο σύνολο; 
  • Στη συνέχεια τα παιδιά κάθονται στα τραπεζάκια τους και ζωγραφίζουν με μαρκαδόρους αυτό που τους άρεσε περισσότερο στο βίντεο που παρακολούθησαν. 
  • Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας. Τους δίνονται κάποιες συγκεκριμένες εικόνες που περιείχε το βίντεο (τις πόλεις από που πέρασε η Ειρήνη), τις παρατηρούν και με την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού προσπαθούν να τις βάλουν στη σειρά. 
  • Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο, η εκπαιδευτικός με αφορμή το παραπάνω βίντεο τοποθετεί στη μέση του κύκλου εικόνες με τις συναισθηματικές αλλαγές της ηρωίδας. Τα παιδιά τις παρατηρούν τις περιγράφουν και προσπαθούν να ταιριάξουν τις εικόνες με τα αντίστοιχα συναισθήματα.